De lezing die Thea vanavond houdt is aan haar doorgegeven door haar geestelijke begeleiders. De lezing bestaat uit 2 gedeelten,nl. “thuiskomen in jezelf’ vanuit kosmisch oogpunt bezien en “thuiskomen in jezelf’ in het dagelijkse leven.
Thuiskomen geeft het gevoel van een veilige warme plek, waar je tot rust komt. Waar je je geliefd voelt om wie je werkelijkbent. Het is van belang dat je weet wie je zelf bent. Als we onze thuishaven hebben ontdekt, weten we ook wie we zelf zijn, datligt in onze oorsprong. Onze ziel en geest hebben maar één doel, nl. het ontwikkelen van liefde en zelfkennis, want op deze manier zullen we onze weg naar huis terugvinden.
Onze oorsprong ligt in een oerbron, die zuiver geestelijk van aard is. Het is de allesomvattende liefde. Wij werden door dezeoerbron geschapen als geestelijke wezens. We waren letterlijk één met deze bron en konden zijn wie we in werke-lijkheidwaren, nl. een Godsvonk. We bezaten in die tijd overvloedige liefde, tot het moment aanbrak waarop we ons afkeerden van het licht en de oerbron en terecht kwamen in eigen geschapen duisternis. Onze oerbron wilde dat we gelukkig werden en dat we deweg naar huis weer terug zouden vinden. De mens heeft hiervoor vele levens nodig.
Momenteel leven we, in onze levensloop, op de derde planeet: de aarde. We hebben inmiddels al twee planeten gehad. Het leven op de eerste twee planeten is met name negatief. Op de aarde, als derde planeet, maken we de overgang van negatief naar positief. Het leven op de vierde t/m de zevende planeet is uitsluitend positief. Als we na de zevende planeet weer één worden in onze oerbron, is het einddoel bereikt. Het gaat in het leven echter niet om het bereiken van het doel, maar om de weg die we gaan.
De allesomvattende liefdesenergieën hebben het leven zo geschapen, dat we onszelf weerspiegeld zien in alles om ons heen.Maar om dit te kunnen herkennen moet je het wel willen zien. Het leven is echter niet alleen een spiegel, maar ook een kwestie van oorzaak en gevolg. Wat je uitzendt krijg je terug, zowel in positieve als in negatieve zin. Daardoor ervaar je zelf het effect van je handelen en word je je meer bewust van de ge-voelens die daarmee gepaard gaan. Pas wanneer een les zo volledig is geleerd, dat automatisch goed wordt gereageerd, zal deze situatie uit je leven verdwijnen om weer plaats te maken voor een nieuwe situatie.
Wij mensen zijn geneigd om alles buiten onszelf te zoeken. We beseffen niet, dat we binnen in onszelf een innerlijke wereld hebben waarin we alles, wat we ooit hebben geweten en gedacht, met ons meedragen. Maar omdat we alles dus buiten onszelf zoeken, vinden we niet wat we zoeken. En in feite zijn we allemaal op zoek naar geluk. Maar het geluk dat we buiten onszelf zoeken, is altijd maar van tijdelijke aard. De ‘geneugten des levens’ kunnen ons niet volledig vullen, omdat we diep van binnen eigenlijk verlangen naar de harmonie van onze oorsprong. Omdat we de perfecte staat van zijn hebben ervaren in de allesomvattende liefdesenergieën, zullen we elke andere vorm van zijn ervaren als een leegte, alsniet compleet. Daarom hebben we altijd een innerlijk verlangen om terug te keren naar die staat van zijn, die we in de allesom-vattende liefde hebben gekend. En een drijfveer in ons zal daar altijd naar blijven zoeken. Wanneer we bewustgaan zoeken en leren kijken naar de situaties die we tegenkomen en ons gaan afvragen waarom iets gebeurt, kunnen we daar waardevolle lessen uit halen. Door de gebeur-tenissen om ons heen worden we aangespoord om ons bezig te houden met de werkelijke waarde van het leven. Daarvoor komen we goede en fijne dingen op ons pad tegen, maar ook ervaringen die we liever niet meemaken.
Maar dit zijn allemaal zaken, die we moeten meemaken om daar onze lessen uit te leren. Soms begrijpen we niet waaromdingen gebeuren, maar als we er naar kijken krijgen we altijd antwoord. De uitspraak “Zoekt en gij zult vinden,’ is dus eenkosmische zaak. Wees dus alert op wat er in je leven gebeurt. Veel van wat er nu naar voren komt stamt echter nog uit vorige levens. Hier hebben we geen zicht op, omdat we niet zouden kunnen verdragen wat we allemaal in onze vorigelevens hebben gedaan. Daarom heeft God, uit liefde voor ons, de deur naar vorige levens dichtgedaan. In dit leven krijgenwe de kans om, als geschenk uit vorige levens, ons hart te ontsluiten. Dit betekent dat we bewust gaan zoeken naar deweg van ons hart. We zullen gaan streven naar het gevoel van eenheid, waarin we ook anderen zullen betrekken. Wekunnen Gods liefde ervaren in die mate waarin we ons hiervoor hebben opengesteld.
Maar wat is die universele liefde? Dit is de liefde die alles in de kosmos in stand houdt. We leven letterlijk in en door deze liefde. Deze liefde is alomtegenwoordig en voor iedereen bereikbaar, afhankelijk van de mate waarin je je hiervoor openstelt. Naarmate je je hier meer voor open-stelt ga je er steeds meer deel van uitmaken.
Als we in de geestelijke wereld leven, kunnen we letterlijk in deze liefdesenergie leven, omdat we dan niet meer versluierd zijn door ons lichaam. We gaan ons dan ook realiseren dat het aardse leven een afspiegeling is van het werkelijke leven in de geest.
Maar wij leven nu nog steeds op het aardse niveau, waarbij we een grote reserve hebben aan kennis en ervaring die we in vroegere levens hebben opgedaan. Om die kennis en ervaring te zoeken, hoef je je alleen maar naar binnen te keren. Daar krijgen we inzicht in de ware aard van het leven en van de allesomvattende liefdesenergie. Luister dus altijd eerst naar je eigen wijsheid en pas dan naar de overtuiging van anderen. Luister naar anderen, maar onthoud alleen datgene dat bij je past. Je krijgt vanzelf opnieuw de gelegenheid om meer te leren.
We lopen allemaal onze eigen weg naar het gezamenlijke einddoel. Daarbij geldt, dat we allemaal dezelfde stadia in deevolutie moeten doorlopen. Een ieder doet dat op zijn/haar eigen unieke wijze. Het doel daarbij is om het negatieve om te buigennaar het positieve. Iedereen draagt het negatieve met zich mee. We hebben daarin ervaringen opgedaan, die altijd in onsblijven bestaan. Op aarde wordt het gevoelsetiket “negatief’ opgeplakt. Daarbij voelen we ons naar en het maakt ons ongelukkig. Vanuit kosmisch oogpunt wordt hier heel anders naar gekeken. Daar is negativiteit slechts een middel om te komen tot positiviteit. Negatief en positief staan op dezelfde lijn en bestaan uit dezelfde neutrale energie. Door het gevoel datwij daarbij krijgen, wordt het voor ons positief of negatief, ervaren we het als fijn of naar. De oorlog in Irak bijvoorbeeld, kan verschillend worden ervaren. De ene partij zal het als vrijheid ervaren, terwijl de andere partij het ervaart als onderdrukking. Ons gevoel bestempelt iets dus als positief of negatief, maar kosmisch gezien is het een neutraal begrip. Kosmisch gezien zullen we alle aspecten van positiviteit en negativiteit leren kennen. We hebben echter wel de keuze hoe we er mee om willen gaan. Op deze weg van ervaren zullen we ons zelf steeds weer moeten over-winnen, met vallen en opstaan.Diegenen die deze strijd hebben gestreden, wacht warmte en liefde. Om tot volledige zuivering van negativiteit te kunnenkomen, is deze negativiteit wel nodig. Je
kunt dus een innige dankbaarheid voelen voor het bestaan van negativiteit, omdat het ons immers uiteindelijk positiviteit heeft gebracht. Als je bijvoorbeeld licht in duisternis laat schijnen, wordt het uiteindelijk licht. Negativiteit wordt danopgenomen in positiviteit. Op deze manier is negatief positief en wordt ze tot eenheid gebracht. Negativiteit is eigenlijkpositiviteit die we nog niet hebben ontdekt. Als je in positiviteit leeft, bereik je steeds diepere lagen van ontwik-keling.
Thea gaat daarvoor iets dieper in op het begrip ‘lijden’. Allemaal hebben we in meer of mindere mate leed ondervonden.Vaak zoeken de mensen de oorzaak van lijden buiten zichzelf en wentelen dit af op anderen. Men vraagt zich ook vaak af, als God liefde is, hoe Hij het lijden kan toestaan. Het antwoord daarop is, dat het lijden een louteringsproces is in deevolutie van de ziel. Het lijden moet niet worden gezien als straf. Het is heel goed mogelijk, dat onze ziel heel bewust heeft gekozen om karma in te lossen of om ervaringen op te doen door middel van lijden. Wij zijn ons hiervan echter niet bewust en we begrijpen de bedoeling van het lijden niet, want de betekenis van het lijden gaat voorbij dit leven. Onsbewustzijn is niet zo ver ontwikkeld, dat we alles van het lijden kunnen begrijpen. Pas na onze overgang naar degeestelijke wereld, zullen veel dingen duidelijk worden. Thea heeft geleerd, dat alles zin heeft en zij heeft een rotsvast vertrouwen, dat er een bedoeling ligt in alles. Zij heeft nl. de liefde van God mogen ervaren tijdens haar uittredingservaringen. De grootsheid van deze liefde is niet onder woorden te brengen. Maar zij kan niet geloven, dat er iets zinloos is. Soms moet je gewoon alleen maar vertrouwen hebben. Het lijden is echter heel moeilijk te begrijpen,wanneer men het begrip ‘reïncarnatie’ niet kan of wil accepteren.
Reïncarnatie is een onderdeel van het evolutieproces. We trekken automatisch lessen naar ons toe die ons helpen om karma in te kunnen lossen. Het lijden is een deel van die lessen. Laat het lijden echter bij wie het hoort, want het lijden van een ander is onderdeel van diens ontwikkelingsplan. Als je je teveel bezig houdt met andermans lijden, ga je bij je eigen dingen vandaan. Lijden is onwetendheid, we leven dan nog niet in harmonie met onze innerlijke omgeving.
We zijn nu echter op een punt in de evolutie aangekomen, waarop we onze lessen niet meer uitsluitend via lijden hoevente leren. Dit kan nu ook via positiviteit. Maar omdat we ons jarenlang (vele levens lang) door middel van lijden hebben ontwikkeld, is het ons zo vertrouwd geworden dat we steeds opnieuw de neiging hebben om hier weer voor te kiezen. Daar komt nog eens bij dat de lessen die wij via lijden ontvangen vaak behoorlijk diep binnenkomen. We willen echter allemaal liefde en geluk ervaren.
Hoe kunnen we onze lessen leren? Om thuis te kunnen komen in jezelf en inzicht te krijgen in jezelf is het noodzakelijk dat jebewust kijkt naar wat je tegenkomt op je pad. Je leert dan niet alleen iets over jezelf, maar ook over het leven. Dezeinzichten zullen ons steeds dichter bij onze goddelijke kern, onze thuishaven brengen. Dit betekent, dat we steeds meer liefde en vrede op onze weg zullen ervaren. Gedurende onze hele evolutie hebben wij lessen te leren en het einddoel is om als volmaakt liefdevolle wezens terug te keren in de allesomvattende liefde. We hebben al veel negatieve ervaringen opgedaan op zoek naar positiviteit.
Als je pas op aarde bent, krijg je heel veel negativiteit over je heen, maar langzamerhand wordt het steeds lichter en ontmoet je steeds meer positiviteit op je pad. Iedereen die hier vanavond aanwezig is, heeft al een behoorlijke portie positiviteit ontwikkeld, want anders zouden we niet bij deze lezing zijn om inzicht te krijgen in het thuiskomen in jezelf. De weg naar binnen in jezelf is nodig om het einddoel te bereiken, nl. het één worden met alle bewustzijn. Ieder mens zal deze weg een keer moeten inslaan. Het leven zal ons alles geven wat nodig is om dit einddoel te bereiken. Deze weg begint als men zich gaat afvragen waarom iets juist op dat moment in ons leven gebeurt of waarom we nu juist die personen tegenkomen. Toeval bestaat niet. Als je je gaat afvragen waarom dingen gebeuren, krijg je een beter contact met je gevoel. Daniël, één van de geestelijke begeleiders van Thea, zegt: “Het gevoel is de essentie van de ziel. Je ziel communiceert met je door middel van gevoel.’
Sta dus in bepaalde situaties even stil bij wat je voelt, kijk wat er in je gebeurt en loop niet weg. Gevoelens die niet zijnverwerkt verdwijnen niet zomaar. Daar moet je actief mee aan de slag. Als je iets voelt, bijvoorbeeld verdriet, geef daar dan aandacht aan. Diep verdriet brengt je in contact met je diepste kern. Ga eens kijken wat je zo verdrietig maakt. Wie heeft jou iets afgenomen, waardoor jij zo verdrietig wordt. Het is van groot belang om dit te ontdekken, want als jij je zelf weggeeft aan anderen, geef je hen daarmee ook de macht. Aan de andere kant is het zo dat als die ander jou iets geeft dat natuurlijk wel zo gemakkelijk is, want dan hoef je zelf niets te doen. Maar ga niet bij anderen halen wat jij jezelf kunt geven. Als jij jezelf echterblijft ontkennen gaan je lichaam en geest vanzelf protesteren. Als anderen jou niet nemen zoals je bent, laten ze jou in feite zien dat jij jezelf niet accepteert zoals je bent.
Het is de bedoeling, dat je naar jezelf leert kijken met de liefde en de aandacht die je van anderen eigenlijk zou willen. Als je jezelf de liefde en aandacht geeft die je nodig hebt, heel je jezelf. Besef, dat je een liefhebbend persoon bent geworden, dankzij het verdriet dat je hebt gekend. Je bent daardoor een heel diep voelend mens geworden, waardoor je anderenbeter kunt begrijpen. Om een verdrietige gebeurtenis te genezen, vul je je hele bewustzijn met alle liefde die je kunt voelen en dan ga je terug naar die verdrietige situatie. Ervaar dan nogmaals het verdriet dat je hebt gehad. Omdat je nu vol-wassen bent en heel veel liefde in jezelf hebt, kunt je het verdriet van vroeger omarmen. Het verdriet van toen was nodig om dichter bij je innerlijke kern te komen. Geef al je liefde aan die vroegere situatie en je vroegere ik. Ga dan kijken,welke les je uit dat verdriet moest leren. Dan kun je dat verdriet loslaten en heeft het zijn functie gehad. Bedank hetverdriet om de les die je hebt geleerd. Doordring je verdriet met alle liefde die je in je hebt en het verdriet zal oplossen en verdwijnen. Soms moet je echter in stil verdriet ondergaan wat er gebeurt en kun je dit niet begrijpen. Realiseer je dan,dat Gods wegen voor ons ondoorgrondelijk zijn, maar dat alles in de kosmos erop gericht is om dieper in contact te komen met Gods liefde.
Als je wordt aangeraakt door het feit dat anderen verdriet hebben, is het goed om je in gevoel met die ander te verbinden.Maar neem dit verdriet niet op je, maak het niet tot jouw verdriet. Kijk vanaf een afstandje en samen met die ander in diens diepte. Bedank dan samen het verdriet voor het geleerde en laat het los.
Deel 2
Wat voor de pauze werd verteld over verdriet, geldt ook voor angst. Loop niet weg, maar kijk je angst in de ogen. Ga ermidden in zitten en vraag je af waarvoor je zo bang bent. Als je dat weet, probeer je dan voor te stellen wat het ergste is wat er kan gebeuren. Je zult merken, dat je vaak banger bent voor de angst dan voor de eigenlijke situatie. De les over angst bestaat hieruit, dat daar waar angst bestaat geen liefde is. Daar waar liefde is, kan geen angst bestaan. Wanneer je leeft in de liefde, kun je je leven in handen van God leggen en hoef je geen angst meer te hebben. Dit zijn allemaalhulpmiddelen om dieper in jezelf te komen. We ervaren dit als negatief maar eigenlijk is het positief.
We leven momenteel in een tijd van overgang. Tot nu toe was de aarde een planeet, waar we konden stoeien met positiviteit en negativiteit. De aarde is een levend wezen, dat zelf ook evolueert en zij is klaar om de overgang te maken naar alleen maar positiviteit. Over enige tijd zal er alleen nog maar positiviteit op aarde zijn en wordt zij een planeet van alleen maar liefde. Om daarin mee te kunnen gaan, zullen we bepaalde inzichten moeten verwerven. Daarvoor zijn ver-schillende manieren. Bijvoorbeeld door middel van meditatie of door je te concentreren op een bepaalde vraagstelling.
Als je een bepaalde keuze moet maken, leef je in gedachten dan in in een situatie en betrek je gevoel daarbij. Doe vervolgenshetzelfde met de andere optie en door de energieën, die je daarbij ervaart zul je waarschijnlijk de juiste keuze maken.
Andere manieren om tot inzicht te komen zijn het kijken vanaf een afstandje en het voorstellen dat iemand anders zich in die situatie bevindt. Wat zou jij die ander dan aanraden. Tevens kun je ‘s-avonds als je het overzicht van de dag laat passeren kijkenhoe je op e.e.a. hebt gereageerd. Had je anders willen reageren? Leer jezelf goed kennen.
Op zeker moment wordt je geboren en vervol-gens wordt je beïnvloed door de mensen die dicht bij je leven. Na verloop van tijdwordt die kring van mensen die je beïnvloeden steeds groter. Op enig moment kom je tot het inzicht dat niet alle ideeën vandie ander bij jou passen, hetgeen conflicten kan veroorzaken. Leef vanuit je eigen basis en niet vanuit die van een ander, want dat ontkracht je. Het gedachtegoed van die ander is van die ander. Laat dat dan ook bij die ander en respecteer het. Jezult je eigen innerlijke belevingswereld moeten accepteren en er blij mee moeten zijn. Dan heb je jouw eigen liefdevolle binnenwereld ontdekt en kun je gelukkig zijn. Je kijkt dan bewust vanuit deze liefdevolle binnenwereld naar debuitenwereld. Alleen jij bepaalt of je het gedachtengoed van de ander bij je naar binnen laat komen. Alleen datgene, dat jou positieve voeding geeft kun je binnen laten en het andere sluit jebuiten. Op die manier word je minder gauw gekwetst en laat je je niet meer zomaar iets door een ander aanpraten. Als je je binnenwereld verrijkt met liefde en inzichten over het leven, wordt de basis van waaruit je leeft steeds dieper. Dan word je liefdevoller, begrijpender en meer meelevend, zonder uit je eigen kern te worden gehaald.
Doordat je zelf bepaalt hoe je binnenwereld eruit ziet, bepaal je ook je eigen staat van gelukkig zijn. Thuiskomen in jezelf betekent vooral een rijke binnenwereld van geluk in jezelf creëren. Als je dat niet doet, heb je nl. niets om in thuis te komen. Je zult jezelf lief moeten hebben als je wilt thuiskomen in jezelf. Je moet van jezelf houden en blij zijn met jezelf.
Leer je lessen en laat los. Doe die dingen die je blij en gelukkig maken en zorg dat geven en nemen in balans is; 50% voor de ander en 50% voor jezelf. Heb jezelf lief.
Weet, dat als je vanuit de liefde van je hart spreekt je een ander nooit zult kunnen kwetsen. Je kunt de ander niet veranderen, alleen jezelf. Maak je geluk niet afhankelijk van anderen, want je kunt alleen jezelf maar gelukkig maken. Ga daarvoor bij jezelf naar binnen. Het is dus niet zo dat als die ander nou maar eens verandert jij je eindelijk gelukkig kuntvoelen. Dat kun je alleen zelf maar. Anderen kunnen uiteraard wel delen in jouw geluk.
Tot slot vertelt Thea over een ervaring, die zij tijdens het schrijven van haar boek “Thuiskomen in jezelf’ heeft meegemaakt. Toen zij een heel diep verdriet beleefde, hoorde zij een ontzettend liefdevolle stem, die haar zei dat Hij van haar houdt en altijd bij haar is. Ze hoeft zich slechts tot hem te keren om door Zijn Liefde gedragen te worden. En dit geldt voor ons allemaal.