Aansluitend op het moment van stilte beginnen we de avond met een meditatieoefening om ons te verbinden met ons lichaam, door middel van een bodyscan.
De moderne tijd was een tijd van techniek, voortgang, grootschaligheid, van productie. We zijn vervreemd van onszelf, van de ander, van de aarde, van de natuur en van God. Er is van alles tussen gekomen, vervoer, industrie etc. We weten niet meer waar ons voedsel vandaan komt.
Die tijd lijkt voorbij te zijn. We laten een tijd achter ons van dualiteit en conflict-denken. We zijn, volgens filosofen, in de postmoderniteit terecht gekomen.
We gaan een tijd in van verbinding. Op het moment dat je thuiskomt bij jezelf, en je kunt verbinden met je eigen lichaam, dan kun je je weer authentiek verbinden.
Voeding is één van de allereerste stappen op weg naar verbinding met jezelf. Het fundament hiervan is goed voedsel.
Ongeveer 6 jaar geleden begon bij Boele de verandering toen hij wilde afvallen.
Hij begon met het dr. Frank dieet, een eiwitrijk dieet. (beperking van de koolhydraten). Hij viel inderdaad af, maar zijn energie nam niet toe. Hij ging onderzoeken wat koolhydraten en vetten betekenen voor ons lichaam. Hij nam een ‘sabbatical’ en verdiepte zich in de voedingsleer. Hij maakte kennis met de rawfood-beweging in Amerika. Het intrigeerde hem, maar toch ondervond hij weerstand tegen deze extreme manier van eten.
Gaandeweg kwam hij mensen tegen die alleen plantaardig voedsel aten: groenten, fruit, noten, zaden, kiemen, knollen, bollen, paddenstoelen. Zij vertelden ook dat ze vitaal en fit werden.
Deze verhalen spraken hem aan omdat de mensen op deze manier toch deel konden nemen aan de samenleving. Ze kookten namelijk wel gewoon.
Boele richtte zich vervolgens op plantaardig voedsel en begon in zijn gezin een experiment van een maand. Hij kwam uit op het eten van heel veel groenten en fruit, peulvruchten en granen.
Tot zijn verbazing vond hij veel lekkere recepten voor ontbijt, lunch en diner.
Hij viel af, terwijl hij heel veel at. Hij was begonnen met sporten en had geen spierpijn meer. En binnen een jaar liep hij de marathon.
Het experiment duurt inmiddels al 6 jaar.
De zoektocht ging verder naar wat het precies in planten is dat ons zo gezond maakt. Hij kwam tot de bijzondere ontdekking dat het zit in de combinatie van de planten en de mens, wij mensen zijn planteneters.
Op dierendag 2013 kwam zijn boek uit: “Ik ben een planteneter, net als jij”.
We zouden moeten eten wat ons primaire voedsel is. Wat we proeven met de tip van de tong.leidt ons naar wat ons primaire voedsel is: dit is zoet. De natuur brengt ons dit zoet in fruit, groente, biet, wortel, jonge blaadjes. Als je kauwt op brood wordt het steeds zoeter. Brood bevat zetmeel. Het omzettingsproces van zetmeel naar glucose begint onder invloed van speeksel in onze mond met het kauwen. Glucose is de primaire brandstof van onze cellen.
Zetmeel vinden we alleen in planten, vooral in granen en peulvruchten, knollen en bollen. Daar kan ons lichaam onmiddellijk wat mee.
Mensen hebben in vergelijking met dieren een kleine mond. De hoektanden zijn bot, maar scherp genoeg voor het afbijten van vruchten. Niet voor het jagen en doden van dieren. We hebben wel geleerd vlees te eten in de loop der tijden, maar zijn we er geschikt voor?
Mensen hebben eigenlijk vreedzame handen, geschikt voor het plukken van fruit, het uitgraven van bollen e.d.. We hebben geen klauwen met scherpe nagels. Ons lichaam vertelt waar we wel en niet voor gemaakt zijn.
Kijk eens naar onze darmen. Vleeseters hebben relatief korte darmen. Dat is goed te zien bij een hond, je ziet een ingevallen buikje. Vlees gaat rotten in vochtige warmte en moet snel door de darmen. Dat gebeurt bij alle vleeseters. Planteneters hebben lange darmen.
Planten hebben cellulose, deze vezels zijn moeilijker te verteren. De langste darm heeft de koe. De kortste darmen hebben de dieren die jagers zijn. Wij mensen bevinden ons precies op de grens van omnivoren en planteneters.
Volwassen dieren drinken geen melk. Nergens in de natuur is dat nodig. Stel dat we de uitzondering zouden zijn. Waarom drinken we geen melk van onze eigen soort? Koemelk is niet geschikt voor onze kinderen.
Mensen hoeven maar één ding te veranderen in hun leefstijl door vlees, vis, eieren en zuivel uit hun eetpatroon te halen.
Boele noemt een hartspecialist uit Amerika die heeft uitgezocht hoe hart- en vaatziekten tot stand komen. Als voedsel de oorzaak is van hart- en vaatziekten, dan moet voedsel ook de oplossing zijn. Daar is deze arts mee gaan experimenteren. De behandeling was dat patiënten alleen maar hun eetpatroon veranderden, plantaardig gingen eten en alle oliën lieten staan. Deze mensen hadden geen klachten meer.
We besteden miljarden aan behandelingen, terwijl de oplossing zo eenvoudig is.
Een andere arts heeft zich toegelegd op diabetes type 2. Van de mensen die overstapten op een plantaardig dieet kon 95% zichzelf als genezen verklaren na enkele weken of maanden.
Een plantaardig eetpatroon kan ook invloed hebben op kanker.
Een wetenschapper uit Frankrijk heeft een boek geschreven, “Eten tegen kanker”. Er zijn proeven gedaan met het zoeken naar stoffen die de kankercellen doden of vertragen. Hij deed onderzoek in een laboratorium door verschillende stoffen te druppelen op bakjes met snelgroeiende kankercellen. De sappen van voedingsstoffen als ui, kool, kurkuma, groene thee, bleken sterk kanker-remmend te zijn. En soms zelfs kankerdodend.
Zo heeft hij 10 voedingssoorten gevonden die ons helpen het lichaam onvriendelijk te maken voor kankergroei. Vrijwel alles wat door deze wetenschapper wordt genoemd is plantaardig.
Ons lichaam is tot ongelooflijk herstel en genezing in staat. Het lichaam wil gezond zijn. Het enige dat we hoeven te doen is de optimale voorwaarden daarvoor creëren door plantaardig te eten.
Boele vertelt dat hij in eerste instantie planten ging eten uit ijdele motieven: hij wilde slank, gezond en vitaal zijn. Ook wilde hij niet langer deelgenoot zijn van de industrie waar dierenwelzijn niet telt. 98% van ons vlees, vis en zuivel komt uit de bio-industrie. Hij wist dat al veel langer, maar dat weten had niet eerder geleid tot planten eten.
Ook een biologische koe moet elk jaar zwanger worden en wordt gedood op een leeftijd die nog niet de helft is van haar natuurlijke leeftijd. Hoe diervriendelijk is dat?
Wat doet deze industrie met het milieu?
25% van alle CO2 uitstoot komt uit de veeteelt. Er vindt een enorme kaalslag plaats op het gebied van biodiversiteit. Veel van de pesticiden en medicatie van dieren komt in het oppervlaktewater terecht. De akkerbouw op aarde is voor 80% bestemd voor de veeteelt. Veel van wat verbouwd wordt, is voor productie van diervoeders.
Neem een koe: 25 kilo voedsel voor 1 kg vlees, 5000 liter zoet water voor 1 biefstukje.
Als we het land anders gebruiken kunnen we de honger in de wereld terug dringen.
Boele vertelt dat hij op meerdere aspecten ‘thuis kwam’, toen hij planteneter werd:
- Helder denken en kijken.
- Meer verbonden zijn met mensen, dieren en natuur.
- Thuis komen bij je idealen
90% van de zieke mensen in een ziekenhuis heeft een welvaartsziekte. Welvaartsziekten heb je niet als je plantaardig eet. Raar eigenlijk dat we eten waar we ziek van worden, zelfs als we het weten.
We kunnen naar een wereld toe waarin welvaartsziekten alleen nog bestaan in geschiedenisboekjes. Boele noemt het de revolutie van mes en vork.
Hoe ziet het menu van een planteneter er praktisch uit?
Boele heeft in zijn boek een voedsel-pyramide gebruikt, een beetje zoals ‘de Schijf van Vijf’ van het Voedingscentrum.

Belangrijk is een gevarieerd eetpatroon.
De 1e laag is de basis van groente en fruit. Elke diëtist zal meer groente en fruit aanbevelen.
De 2e laag peulvruchten; kidneybonen, linzen, kikkererwten, witte- en bruine bonen, capucijners, sperziebonen, soja, enzovoort. Peulvruchten zijn rijk aan vezels, vitamine B, mineralen. Ze kunnen op vele manier verwerkt worden zoals in soepen, salades, in smeersels als humus.
De 3e laag: Met volle granen wordt bedoeld: de volledige graankorrel zoals tarwe, spelt, mais, rijst, boekweit, amaranth, gierst, haver, quinoa.
Als je deze eerste 3 eerste lagen combineert, zijn er vele mogelijkheden. Denk aan hartige taarten, lekkere pasta’s, pizza’s, bonenschotels. Voor een kaas-smaak kun je het gerecht bestrooien met edelgist.
De 4e laag: de vethoudende plantaardige producten, zoals olijven, noten, zaden, kokos, avocado. Goede vetten zijn belangrijk voor ons. Neem het in bescheiden hoeveelheden.
In de 5e laag zitten producten die je in kleine hoeveelheden kunt nemen ,maar die je ook weg kunt laten, zoals ahornsiroop, stevia, appelstroop, oliën, superfoods.
Voorbeeld van een ontbijt is een groene smoothie met veel vers zoet fruit, groene bladgroente en water. Eindeloos te variëren in smaken. Als je daar niet van houdt, kun je ook vers fruit gebruiken. In de winter kun je pap koken. Havermout met melk van amandel, rijst, soja of water met fruit. Je kunt ook een goede kwaliteit brood eten, liefst van de biologische bakker, desem-brood met een lange rijstijd, met plantaardig beleg. Of lekkere pannenkoekjes met fruit.
Voorbeeld van de lunch. Alles wat je voor het ontbijt eet kun je ook voor de lunch gebruiken. Aangevuld met soep. Restjes van de vorige dag kun je voor de soep gebruiken. Pureren met de staafmixer voor een gebonden soep. Allerlei soorten salades, gewokte groenten met rijst, etc.
Voorbeeld van het avondeten.
In plaats van vlees kun je een vlees-vervanger gebruiken. Eigenlijk is dat niet nodig. Vlees heeft geen vervanging nodig. Er zijn veel recepten, met rijke smaken en met veel bite zul je het vlees niet missen.
Er zijn allerlei producten om ei te vervangen. Bijvoorbeeld het vocht van kikkererwten, een product dat ‘no egg’ heet, banaan, appelmoes.
Consumenten bepalen het aanbod in winkels. Als wij vragen naar alternatieven, dan komt het er wel.
Boele heeft een cursus gemaakt die je kan helpen om te leren anders te koken.
Er zijn 3 vuistregels:
- Eet zoveel mogelijk plantaardig.
- Eet zo weinig mogelijk dierlijk, liefst geen zuivel
- Eet zo onbewerkt mogelijk. Niet dat wat uit fabrieken komt.
In de voedselindustrie wordt gezocht naar het bliss point, het moment waarbij je denkt “Ik wil meer”. Het is in een laboratorium ontworpen voedsel.
Over oliën: er zijn vele soorten olie. Olie is een geraffineerd product, net als suiker. Alleen de vetten worden eruit geperst, bijvoorbeeld olijven, lijnzaad. Nadeel is dat je een relatief grote hoeveelheden vetten tot je neemt. Beter is het product waarvan de olie gemaakt is te gebuiken dan de olie zelf. Het beste is om koolhydraatrijk en vetarm te eten. Het vet dat je eet is vrij snel ook het vet dat je draagt. Vetten zijn belangrijk, maar je hebt er niet veel van nodig.
Wokken kan heel goed met water, sojasaus of bouillon. (sauteren). Heel veel kan gewoon in de oven op bakpapier gebakken worden. Wil je toch olie gebruiken voor verhitting, gebruik dan kokosolie.
Hoe voorkom je tekorten?
Grootschalige landbouw leidt tot uitputting van de grond, biologische voeding is beter. Als je van alle groepen eet, kom je niets tekort. Er zijn twee uitzonderingen: vitamine D en vitamine B12.
We maken te weinig vitamine D aan. Ga zoveel mogelijk naar buiten en zorg dat je huid zoveel mogelijk blootgesteld wordt aan zonlicht. Ook in de winter. Zorg ervoor dat je niet verbrandt. Neem af en toe een zonnebank. Of kies voor een supplement.
Als je volledig plantaardig gaat eten kun je elk jaar je bloed laten testen om te kijken of je een supplement B12 moet nemen.
Het is een kwestie van marketing als we denken iets nodig te hebben.
Bijvoorbeeld dit: heb je calcium nodig? Dan denken we aan melk. Een koe echter haalt zijn calcium uit planten, uit gras! Wij hebben de koe daar niet voor nodig. Alle stoffen die we nodig hebben zitten voornamelijk in planten. Als je melk drinkt of vlees eet, verzuurt je lichaam. Dat heeft te maken met de overdaad aan eiwitten die je binnen krijgt. Er wordt dan juist calcium gebruikt om deze verzuring tegen te gaan en daardoor is er meer kans op botontkalking.
Calcium uit planten is veel beter opneembaar. Het lichaam kan niets met calcium als het geen vitamine D heeft.
Het nadeel van toevoegingen kan zijn dat je lichaam in disbalans raakt.
Mineraalrijk voedsel is belangrijk: bladgroente, noten, zaden, producten uit de zee. De zee bevat alle mineralen. Je kunt spirulina en chlorella gebruiken.
Voor kinderen kan het soms wat lastig zijn omdat er perioden zijn dat ze bepaalde dingen niet willen eten. Als ouder moet je dan inventief zijn.
Plantaardig eten is volgens Boele hèt fundament voor thuiskomen in je lichaam, je verbinden met je lichaam en gevoeliger te worden.
Leef het zelf en laat het zien. Hoe? Zoek naar de manier die bij je past.
Iedereen die plantaardig gaat eten, ontdekt dat het klopt en wordt zo enthousiast dat hij/zij in het leven minimaal drie mensen ook enthousiast maakt, zo breidt het zich als een olievlek uit, de revolutie van mes en vork. Boele refereert aan de film: “Pay It Forward”, met dit uitbreidingsthema.
Zie voor verder informatie de website van Boele: www.deplanteneter.nl