Hans Stolp spreekt de wens uit dat we ons allemaal zo kwetsbaar, zo onbevangen, zo warm mogelijk met elkaar, met het diepste in onszelf, maar ook met de geestelijke wereld mogen verbinden. Dat door die warme en onbevangen verbinding de aanwezigheid van Christus zelf hier in ons midden voor een ieder van ons heel concreet voelbaar wordt, als een kracht van warmte die ons omhult, als een flits van inzicht die ons echt verder helpt of als een stille kracht van troost en bemoediging op onze levensweg. Hij hoopt dat een ieder in de zaal op een heel persoonlijke manier die aanraking van Christus mag ervaren en dat mag meenemen als het eigenlijke geschenk van deze avond.
Een ieder van ons heeft er in de geestelijke wereld heel bewust voor gekozen om in deze beslissende tijd op aarde te zijn en bij te dragen aan de grote vernieuwing die werkelijk komen gaat.
Hans Stolp wil vanuit het oogpunt van verschillende tradities de voorspellingen over de bijzondere tijd waarin wij leven belichten. Het is verrassend dat iedere traditie voor zich verwijst naar deze (huidige) tijd als de tijd waarin de mensheid door een geweldige transformatie heengaat. Eén, zoals die zich nog nooit eerder in de evolutie van de mensheid heeft voorgedaan. Tot nu toe (en dat zal ook nog een tijdje zo blijven) spelen die veranderingen zich voornamelijk af in het verborgene. Om die veranderingen aan te kunnen voelen is het van belang dat je de gevoeligheid van het hart aanscherpt.
Onderstaand tref je een korte beschrijving aan van een zevental tradities/denkwijzen die, allemaal, soms meer dan 10.000 jaren geleden reeds verwezen naar de huidige tijd als de beslissende tijd.
- De Mayatraditie is een inmiddels verloren gegane, maar uiterst hoogstaande cultuur. Zij gaf aan dat de mensheid door vijf grote tijdscycli zou heengaan. De laatste grote cyclus begint in 3113 v. Chr. en eindigt op 01-12-2012. Voor 2012 zal er een zuivering in de mensheid plaatsvinden. We zullen dan met al ons oude karma worden geconfronteerd, of te wel met alle donkere kanten in onszelf, om dit vervolgens stap voor stap te kunnen transformeren.
Na voltooiing van deze laatste cyclus zal de mensheid een sprong maken naar de 4e dimensie en zullen er vanuit de geestelijke wereld nieuwe energieën naar de aarde en de mensheid toekomen. De mens zal dan stap voor stap in trilling (zuiverheid) worden verhoogd, waardoor zij ook daadwerkelijk in staat zal zijn om die 4e dimensie binnen te gaan. Deze dimensie is die wereld die wij momenteel alleen nog maar via meditatie, gebed of dromen kunnen binnengaan. In deze wereld is geen tijd en ruimte en zal alles wat we denken en voelen ogenblikkelijk werkelijkheid worden.
- De Egyptische traditie geeft eenzelfde voorspelling, die met name zichtbaar wordt in een tijdstabel die is afgebeeld in de pyramide van Cheops. Deze tijdstabel begint in 3999 v. Chr. en eindigt op 17-09-2001. In 2001 zal de mensheid een overgang beginnen door te maken en, zo staat er vermeld: “Dan zal de mensheid stap voor stap worden zoals Hij is die de mensheid gemaakt heeft”. Het Goddelijke dat in een ieder van ons ligt zal dan stap voor stap zichtbaar worden. In plaats van dat we dan nog leven vanuit de krachten van ons ego, zullen we meer en meer gaan leven vanuit de krachten van onze Goddelijke geest.
Als we de datum van 17-09-2001 horen, denken we al gauw aan 11-09-2001, de dag waarop de terroristische aanslagen in Amerika plaatsvonden. Naast het feit dat de oude tradities voorspellen dat er omstreeks deze tijd iets prachtigs zal plaatsvinden, waarschuwen ze eveneens voor moeilijkheden, verderf en dood. Voordat nl. de hogere energieën gaan stromen, wordt eerst al het donker, dat tot dan toe verborgen was aan het licht gebracht om het vervolgens stap voor stap te kunnen transformeren en los te laten. Het wordt dus eerst nog donkerder voordat het grote licht gaat doorbreken.
3. Volgens de Hopi Indianen in Amerika gaat de mensheid door vier werelden heen, waarvan wij nu in de laatste leven. In deze laatste wereld zullen we nogal wat rampen en ellende meemaken en pas als we daar doorheen zijn gegaan zal er een nieuwe wereld van totale vrede worden gerealiseerd. Steeds opnieuw wordt benadrukt dat als de mensheid echt zal werken aan een innerlijke transformatie, de overgang naar een nieuwe wereld veel soepeler zal verlopen dan wanneer men zich verzet en verhardt in het oude.
De Hopi Indianen hebben in de rotsen in Amerika een grote tekening uitgehouwen, waarin ze een lijn (weg) uitsplitsen naar twee verschillende wegen. Op de bovenste weg staan drie mensenfiguren afgebeeld, waarvan het hoofd los van de romp is. Deze weg loopt uit in stippellijntjes en eindigt uiteindelijk. Hieronder zijn mensenfiguren afgebeeld waarvan het hoofd wel verbonden is met de romp en worden er tevens bomen en struiken afgebeeld. Deze weg loopt tot in het oneindige door. Uit deze beide tekeningen kun je opmaken dat de mensheid dus voor een keuze komt te staan. Kies je er voor om een ‘wandelend hoofd’ te zijn of kies je voor de weg waarbij denken en voelen met elkaar worden verbonden en je meer en meer gaat leven vanuit de wetende kracht van het hart. In deze laatste keuze ligt een nieuwe en werkelijke toekomst.
Een paar jaren geleden hebben de Hopi Indianen een conferentie belegd, omdat het einde der tijden nabij was en het tijd werd dat hun geheime traditie naar buiten zou komen, zodat de mensheid geholpen en geleid zou worden om werkelijk de sprong te kunnen maken naar een nieuwe tijd.
In die geheime boodschappen staat het volgende: “Ga de weg naar binnen; leer op een andere manier met dieren en de natuur om te gaan; leer je eigen innerlijke autoriteit te worden; leer te denken, te voelen en te weten met het innerlijke weten van jouw hart; durf autoriteiten buiten jezelf los te laten; durf te groeien in kwetsbaarheid, aanraakbaarheid, mededogen en echte liefde,” want dat zijn de enige krachten waardoor de mensheid een toekomst zal kunnen vinden.
- Over Edgar Cayce, de ‘slapende profeet’ (1877–1945) en zijn readings zijn vele boeken geschreven. Hij beschikte over een fotografisch geheugen. Als kind kon hij al, wat wij als kind ook zo graag wilden. Hij legde nl. zijn leerboeken onder zijn kussen en had ’s ochtends de kennis in zijn hoofd. Vanaf school gaat hij werken als leerling-verkoper. Plotseling verliest hij zijn stem, wat voor een verkoper natuurlijk wel erg lastig is. Hij bezoekt zijn huisarts, maar wat deze ook voorschrijft of aanbeveelt hij krijgt zijn stem niet terug. Op een gegeven moment bedenkt hij dat hij misschien dezelfde methode kan gebruiken die hij als kind gebruikte toen hij boeken onder zijn kussen legde. Hij vraagt een vriendje om hem in trance te brengen en hem dan te vragen: “Wat heeft Edgar nodig om zijn stem terug te krijgen?” Binnen no-time geeft Edgar in trance zelf antwoord over de genezingsmethode en geneesmiddelen die hij nodig heeft. Na gebruik van zijn eigen voorschriften heeft hij in zeer korte tijd zijn stem terug. Nadat hij dit aan zijn huisarts heeft verteld, stuurt deze vervolgens mensen naar hem toe die hij zelf niet meer kan genezen. Zo ontstaat er als vanzelf een praktijk voor trance- genezing.
Nadat er in de New York Times een artikel over hem was gepubliceerd, kreeg hij patiënten van over de hele wereld. Als Edgar in trance was, verwees hij regelmatig naar voorvallen uit vorige levens van zijn patiënten. Dit was voor Edgar, als goed protestant, wel wat lastig, omdat het volgens de protestantse overtuiging slecht en duivels was om over reïncarnatie en karma te spreken. Om te kijken of dit inderdaad wel zo slecht en duivels was, is hij de bijbel opnieuw gaan lezen en daarbij ontdekte hij dat dit allemaal al in de bijbel stond. Daarmee was hij één van de eersten die karma, reïncarnatie en de Christelijke boodschap tot één synthese bracht.
Ook Edgar Cayce spreekt over het einde der tijden dat nabij is en doelde daarmee op een doorgang naar een nieuwe tijd. Hij adviseert ons om terug te gaan naar het platteland om eerbied voor de natuur en dieren te ontwikkelen. Want alleen vanuit die eerbied zullen wij de grote overgang aankunnen, welke gepaard zal gaan met heftige natuurverschijnselen. De heftigheid van deze verschijnselen zal afhangen van het feit of de mensheid bereid is om op tijd mee te groeien met de nieuwe energieën die gaan stromen of dat zij zich verhardt en vastbijt in het materialisme en eigenbelang. De keuze is aan de mensheid.
- De Oosterse traditie (Hindoe-traditie en voor een groot deel de Bhoedistische traditie) is een tienduizenden jaren oude traditie, die spreekt over vier grote tijdperken, nl. het gouden, koperen, zilveren en ijzeren tijdperk. Aan het einde van het ijzeren tijdperk zal zich een omwenteling voltrekken naar een nieuw gouden tijdperk van werkelijke vrede op aarde en zonder karma. Het einde (het verval) van dit ijzeren tijdperk begint in 1939. In dit jaar vangt de grote transformatie aan, die eerst begint met het zichtbaar maken van al het kwaad (al het oude vuil en karma), alvorens dit kan worden getransformeerd.Volgens deze Oosterse traditie zitten wij dus momenteel midden in die donkerste periode van de mensheid, die echter tegelijkertijd ook wel de geboortetijd van een nieuw tijdperk van vrede wordt genoemd.
Het zichtbaar worden van het oude karma gebeurt zowel in het klein (persoonlijk leven) als in het groot (op wereldniveau). In het klein betekent dit dat al ons eigen donker, vanuit de verborgen schuilhoeken van ons hart, naar boven komt. We zijn daarmee in een voortdurend schoonmaakproces terecht gekomen: je hebt het ene nog niet uitgewerkt, of het volgende dient zich alweer aan. Ook op mondiaal niveau speelt dit een rol. In bijvoorbeeld Joegoslavië, Israël en Palestina moeten momenteel oeroude karmische conflicten worden uitgevochten, om ze zodoende, door het diepste donker heen, te kunnen transformeren.
Deze oude Oosterse wijsheid wordt ook in de bijbel, in verhulde vorm, beschreven. In Daniël 2 wordt ons de droom van de Babylonische koning Nebucadnezar beschreven. Hij zag in zijn droom een reusachtig beeld met het hoofd van goud, de borst van zilver, de buik van koper, de benen van ijzer en de voeten deels van ijzer en deels van leem. Op een gegeven moment raakte een klein steentje los dat begon te rollen en steeds groter en groter werd en uiteindelijk het enorme beeld omver gooide. Het beeld viel in kleine stukjes uiteen en verwaaide tot stof. Het kleine steentje dat groeide en groeide en uiteindelijk de hele aarde vervulde, staat voor de bewustwording van onze tijd.
Opvallend is dat bij deze beide tradities koper en zilver in volgorde zijn omgedraaid. De oorzaak hiervan is dat in het Oosten koper kostbaarder is dan zilver en omgekeerd. Dit laat zien dat dit oeroude weten dus in elke traditie op een geheel eigen wijze is geworteld en niet van elkaar werd geleend.
- Ook in de esoterische traditie van het Christendom vindt je dezelfde voorspelling. In het laatste der tijden zal de aartsengel Michaël aan het bewind komen en met zijn energieën de hele aarde aanraken, de harten van de mensen inspireren en vervullen en hen voorbereiden op de grote overgang. Volgens deze traditie is Michaël rond 1900 aan het bewind gekomen en is zijn energie inmiddels volop aan het stromen.
Als we door deze energie worden geraakt kunnen we niet anders dan hierop, veelal onbewust, reageren. Dit is de tijd waarin we zullen gaan beseffen dat er een geestelijke wereld bestaat en dat dood niet dood is, maar een overgang naar een nieuwe wereld. Dit betekent dat we hier op aarde een tijdlang onze lessen mogen leren en daarna weer terugkeren naar huis. Wij zijn dus burgers van twee werelden. Dit betekent ook dat onze geliefden, die inmiddels zijn gestorven, leven in de geestelijke wereld en dat zij vanuit die wereld op ons betrokken blijven en ons blijven leiden en aanraken met hun liefde en ons blijven inspireren. In deze tijd zullen we tevens gaan voelen dat de engelenwereld ons door de overgang heen draagt.
Het feit dat de kerken niet mee-profiteren van deze bewustwording, hangt samen met een tweede aspect van de Michaëls-energie. Als de Michaëls-energie begint te stromen worden wij ons er nl. van bewust dat het er niet om gaat wat anderen zeggen, maar dat wij eindelijk leren luisteren naar wat ons eigen hart ons vertelt. Ons eigen hart kent alle geheimen op een héél persoonlijke manier. Ga dus de weg naar binnen en luister naar de manier waarop jouw eigen hart het jou vertelt. In Openbaringen wordt hierover gezegd, dat als Michaël naar de aarde komt het “eeuwige evangelie” wordt geboren. Het “eeuwige evangelie” is het weten zoals het leeft in ons hart. Dat is eeuwig en vergaat nimmer meer.
- Rudolf Steiner heeft in zijn vele boeken geschreven over het bijzondere werk van de aartsengel Michaël in deze overgangstijd. Voordat Michaël op aarde aan het bewind komt heeft hij de aura van de aarde gereinigd van al het kwaad dat wij daar als mensheid eeuw in eeuw uit hebben ingedragen. Al deze rotzooi is door hem naar de aarde verbannen en is vervolgens onverhuld ons hart binnengetrokken. De bijbel zegt hierover: “de draak is op de aarde geworpen”. De reden hiervoor is dat wij nu zelf al dat eeuwenoude kwaad stap voor stap in ons hart moeten en kunnen transformeren. Tevens wordt er gezegd dat, als Michaël verschijnt is Christus niet ver meer weg. Wij staan dus op de drempel van de tijd waarin de Christus in onszelf wordt geboren. Kortom, wij leven in de tijd van de grote schoonmaak. Als het ons lukt in onszelf en in het groot die transformatie stap voor stap te volbrengen, zal de Christus in ons geboren worden. De kracht van werkelijke vrede, van absolute overgave en van een volkomen vertrouwen. Straks zal dat de sfeer zijn waarin wij mogen leven. Dan zullen we alle kwaad hebben getransformeerd, waarvan alle tradities zeggen dat dàt de opgave is van onze tijd.
Onze persoonlijke opgave in deze tijd:
- word je de kracht van het gebed en de meditatie bewust, welke genezend op de aarde inwerken;
- durf je eigen autoriteit te zijn;
- ga door je eigen schoonmaak-proces heen (je wordt geleid en gedragen door alle liefdevolle krachten vanuit de geestelijke wereld en je zult uiteindelijk innerlijke winst behalen);
- besef dat je met gestorven geliefden verbonden blijft. Er is zo’n hunkering bij de gestorvenen om ons te blijven helpen, omdat zij nu kunnen zien wat zich hier werkelijk op aarde afspeelt. Open je voor hun inspiratie;
- ga met een hart vol vertrouwen en hoop door deze geboorte-weeën heen.
Bij de oproep tot lichtwerker gaat het niet om de kennis van het hoofd, maar om de kennis van het hart. Durf buitenbeentje te zijn, ook in je eigen familie- en kennissenkring. Maar waar het uiteindelijk om gaat bestaat uit slechts één woord, nl. liefde. De liefde die het uiteindelijk zal winnen!
Vragen
Door een technische storing in de geluidsapparatuur zijn helaas niet alle vragen op de band opgenomen, waardoor ze niet allemaal kunnen worden weergegeven in dit verslag. Onze excuses daarvoor.
Als wij gestorven zijn, ontmoeten wij dan altijd onze dierbaren of kunnen zij inmiddels ook al weer terug zijn op de aarde?
Meestal incarneren we in groepen, omdat we met de anderen vaak nog het een en ander uit te werken hebben. Daarnaast is het zo dat er slechts een klein gedeelte van ons incarneert. Het grootste deel, de Goddelijke kern die wij in wezen zijn, is thuis gebleven in de Goddelijke wereld. We zijn nl. geestelijk nog niet ver genoeg ontwikkeld om in z’n totaliteit te kunnen incarneren. Het gedeelte dat thuis is gebleven, spreekt regelmatig tot ons via ons geweten en in onze dromen. Als we weer naar huis gaan, mag het deel dat was geïncarneerd zich weer verenigen met het deel dat thuis was gebleven. Dus al zou een geliefde van ons opnieuw geïncarneerd zijn, dan nog is het grootste gedeelte thuis en ontmoeten wij hem/haar daar.
Alle mensen, met wie wij in liefde verbonden zijn, zullen wij daar terug zien. Jong gestorvenen blijven meestal de gids van hun ouders en broertjes en zusjes hier op aarde. Er is dus met gestorvenen een blijvende verbinding. Ook zij verlangen naar contact en onze liefde. Met loslaten van gestorvenen wordt bedoeld dat je hun die nieuwe weg aan de overkant gunt en hen niet terugroept naar de aarde.
Wat is de belangrijkste rol van de man en de vrouw op dit moment in dit nieuwe leven?
De periode waarin wij leven, is de eerste in de evolutie van de mens waarin wij als mannen en vrouwen naar elkaar toegroeien in gelijkwaardigheid. De opdracht voor beiden is dan ook om die gelijkwaardigheid in alle relaties te realiseren. Voor mannen betekent dit het inleveren van macht en voor vrouwen betekent dit het gaan staan in de eigen kracht.
Van binnen zijn wij echter allemaal man èn vrouw. Het gaat er in onze tijd niet meer om je vast te bijten in de rol van of man of vrouw, maar om beide aspecten in jezelf te ontplooien. Alle oude tradities spreken in dezen over het feit dat er op de weg van onze geestelijke groei het moment kan aanbreken van het heilige huwelijk. Dit is het moment waarop het mannelijke en het vrouwelijke in een mens helemaal zijn volgroeid en zich eindelijk totaal gaan verbinden met elkaar. Als dat gebeurt wordt er een heel nieuw mens geboren (de androgyne mens).
Wat moeten we met de tekst: “wee de zwangeren en zogenden in die tijd”?
In de apocalyps van Mattheus 24 staat een perfecte beschrijving van wat er in onze tijd gebeurt. Wij zijn allemaal zwanger van de Christus in ons. Maar als je die zwangerschap wilt voldragen, word je stap voor stap met het kwaad in jezelf geconfronteerd. Alles komt dan ook naar boven, want de Christus in ons kan alleen in een schoon huis wonen. Kortom: als je zwanger bent begint het gevecht met jezelf pas goed, dat is dat wee. Hiervoor hoef je echter niet bang te zijn. Hetzelfde geldt voor de zogenden. Omdat ons ego deze ontwikkeling echter niet fijn vindt, zal het er alles aan doen om de groei van het Christuskind tegen te gaan. Het ego weet: als dit Christuskind volgroeid raakt, is mijn rol voorgoed uitgespeeld. Dus juist in de laatste stukken van het transformatie-proces komen we het heftigste gevecht met ons eigen ego tegen (wee).
Ik ben mijn echtgenoot verloren aan hersenletsel en heb momenteel in mijn leven veel te maken met hersenletsel-patiënten. Is een deel van hen dan al weer naar de geestelijke wereld gegaan?
Je hebt niet voor de makkelijkste levensles gekozen en mijn mededogen gaat naar je uit. Tegelijkertijd zeg ik: “Meid zet hem op!”
Het diepere, Goddelijke wezen van genoemde patiënten gaat naast hun lichaam staan, waardoor dit Goddelijke wezen veel moeilijker dan bij ons, door de lichamelijke en egofuncties heen kan communiceren. Jij kunt het beste thuis in meditatie met je man communiceren, want dan kun je dat doen met zijn hogere Goddelijke wezen. Als jij je dan direct richt op zijn Goddelijke ik, zul je verbaasd staan hoeveel mooie aanwijzingen je van hemzelf zult ontvangen. Als je bij hem bent, communiceer je in wezen met zijn (beschadigde) omhulling, hetgeen veel pijn en verdriet doet.
Vaak vragen wij ons af, waarom hij dit allemaal moet meemaken. Omdat zijn Goddelijke wezen er een beetje buiten staat, kunnen er vaak andere (hele nieuwe) zielekrachten in hem rijpen. Hij staat met zijn Goddelijke ik een beetje zwijgend toe te kijken, maar ziet en hoort alles. Tegelijkertijd moet hij zijn ervaringen in stilte verwerken, omdat hij ze niet door zijn lichaam naar buiten kan dragen. Dit is een hele bijzondere en eigen ontwikkelingsweg en vaak een versnelde ontwikkelingsweg. Het doet me heel erg denken aan demente ouderen, waarvan het Goddelijke wezen al buiten het lichaam is en waardoor de communicatie zoveel moeilijker wordt.
Is het nieuwe gouden tijdperk het duizendjarige vredesrijk uit Openbaringen? Na het vredesrijk komt er weer een nare tijd met het beest. Hoe moet ik dit zien?
Die oude beelden ga je het beste begrijpen als je kijkt naar je eigen persoonlijke ontwikkeling. Daar gebeurt het ook regelmatig dat je na jaren met een moeilijk probleem te hebben geworsteld denkt: “Hè, hè, nou ben ik er doorheen,” en je voelt vrede en ruimte en denkt: “Nu kan ik functioneren.” En een poos later komt ineens alle frustratie, pijn, enz. weer terug. Dan gaat het net als bij de tandarts-boor, hetzelfde probleem moet op een steeds dieper niveau worden verwerkt en losgelaten.
Als ik op de TV beelden van de oorlog tussen Israël en Palestina zie, word ik daar zo naar van dat ik direct naar de keuken loop.
Als je deze beelden weer ziet, stuur dan eerst licht vanuit je hart naar deze gebieden en ga dan pas naar de keuken.
Hans Stolp legt e.e.a. uit inzake de conflicten in het Midden Oosten, hetgeen is gebaseerd op een zeer oud karmisch conflict. Abraham verwekte zijn eerste kind, Ismaël, bij zijn slavin Hagar. Aangezien Ismaël zijn eerstgeborene was, werd hij daarmee tegelijkertijd zijn erfgenaam.
Op nog erg late leeftijd baart zijn vrouw Sara alsnog een kind, Isaäk genaamd. Na de geboorte van Isaäk wordt Ismaël van erfgenaam ineens een onbeduidende zoon. Hij wordt dan ook samen met zijn moeder weggejaagd en gedropt in de woestijn. Uit Ismaël is het Arabierenvolk ontstaan en uit Isaäk het volk der Joden.
In Israël is nu een laatste oeroud karmisch conflict gaande, waarin Ismaël in feite vraagt om nu met zijn jongere broer Isaäk te mogen samenleven. Als de wraak is verdwenen en de vergeving is gekomen, dan pas kan er vrede ontstaan in Jeruzalem.
Stuur in je gebeden al je liefde naar de kinderen van Ismaël en Isaäk, want het verloop van hun strijd is bepalend voor de overgang van de wereld in deze tijd.
Hans Stolp sluit de avond af met de wens: “dat wat er vanuit de geestelijke wereld vanavond in stilte aan een ieder van ons is gedaan, wat er in ons is aangeraakt, neergelegd en opengegaan, voel het, laat het met eerbied staan en neem het mee naar huis als het eigenlijke geschenk. En kijk vanavond en morgen nog eens even terug naar binnen en voel maar dat er gisterenavond van binnen echt iets is gebeurd en neem dat mee als het werkelijke cadeautje van deze avond.”
Want zo worden lichtwerkers stap voor stap klaargemaakt voor hun eigenlijke taak.