Mies komt over als een vrij nuchtere dame en al snel bevestigt ze dat. Ze geeft aan van oorsprong een echte bèta te zijn: alles moet logisch en verklaarbaar zijn. Ze moet het kunnen snappen. Zelf heeft ze niet veel ziekte in haar leven gekend. Toen haar zoon op de leeftijd van 2 jaar echter herpes in zijn gezicht kreeg en dat naar zijn oog dreigde te gaan waardoor hij blind zou kunnen worden, ging ze onderzoeken of er buiten de reguliere geneeskunde mogelijkheden waren om dit tegen te gaan. Ze kwam in contact met een therapeute die werkte met NEI (Neuro Emotionele Integratie, methode ontwikkeld door Roy Martina). Zij deed Mies inzien dat de Aarde een spirituele leerschool is en dat we hier niet voor niets zijn. De natuur zit zo perfect in elkaar en gaat steeds door. Een boom doet niet zijn best om te groeien. Waarom gaat het voor ons dan niet vanzelf? Er moet toch een hoger doel zijn? Hoe kunnen 2 celletjes uitgroeien tot een volledig nieuw mens? Het gaat vanzelf. De cellen delen zich tot uiteindelijk wel 50 triljard stuks. Ons lichaam is een ingenieus systeem maar toch vertrouwen we vaak meer op de dokter dan op ons eigen lijf.
Uiteindelijk kwam Mies in aanraking met de Germaanse Geneeskunde en het werk van Dr. Ryke Geerd Hamer. Zelf noemt ze het liever de Biologische Natuurwetten omdat het in feite geen geneeskunde is, maar een andere manier om naar ziekte te kijken.
In het kort het verhaal van Hamer: zijn zoon overleed en 6 weken later ontdekte hij bij zichzelf teelbalkanker. Hij legde een relatie met het verlies van zijn zoon. Op dat moment werkte hij in een kankerkliniek. Hij deed onderzoeken onder verschillende patiënten en ontdekte dat iedereen een traumatische ervaring had gehad, iets wat hen emotioneel diep had geraakt. Hij vroeg hen: Wat is er gebeurd en hoe heb je dat ervaren? Hij ontdekte gaandeweg dat alle soorten kanker een specifiek conflictthema hebben. Dit staat overigens los van de emotie die wordt ervaren. Zo heeft borstkanker vaak te maken met een thema moeder/kind. De borsten voeden het kind. Het verschilt nog weer of de tumor in de melkgangen zit of in het borstweefsel zelf. Een conflict in het thema eigenwaarde kan zich uiten in klachten aan het bewegingsapparaat: spieren/pezen en gewrichten en eczeem heeft vaak te maken met een scheidingsconflict, bijvoorbeeld een kind dat er moeite mee heeft om naar de crèche te gaan.
Elke ziekte begint dus met een traumatische ervaring waardoor stress ontstaat. In de fase van stress hebben we vaak genoeg energie. We zijn druk bezig met het probleem en waarschijnlijk kunnen we er ‘s nachts niet van slapen. Pas als het probleem is opgelost en we weer kunnen ontspannen ontstaan er klachten. Het lichaam komt tot rust en gaat dan de stress verwerken, wat zich kan uiten in allerlei klachten, van een simpele verkoudheid tot het ontstaan van een tumor (afhankelijk van de aard van de stress). Na deze heftige fase komt een fase waarin de klachten afnemen en de laatste resten worden opgeruimd. Deze fases worden uitgebeeld in het Hamers Kompas (zie afbeelding). Ziekte is dus een manier van het lichaam om stress te verwerken en op te lossen.

Wij mensen zijn geneigd om juist in de oplossingsfase in te grijpen. We worden ziek, help! We gaan naar de dokter en krijgen misschien medicijnen. Of een operatie. Het lichaam kan de natuurlijke weg niet volgen en een nieuwe stresssituatie ontstaat. Soms worden we nog zieker. Mies legt uit dat ook kanker een natuurlijke manier van ons lichaam is om dingen op te lossen. Iedereen heeft kankercellen in zijn lichaam. Een vrouw krijgt gemiddeld 8 keer in haar leven borstkanker. Dat is niet iets om van te schrikken, het is een manier van het lichaam om iets op te lossen. De angst voor kanker is gevaarlijker dan kanker zelf. Door de doodsangst, ervaren we stress, wat leidt tot nieuwe (heftige) klachten.
In de natuur zien we dat als de natuurlijke processen kunnen worden gevolgd, zaken zich vanzelf oplossen. Elk organisme heeft van nature de mogelijkheid om te herstellen van ziekte, of het nou een plant, een dier of een mens is. Angst en zorgen zijn niet nodig.
Medische basiskennis vs de biologische natuurwetten:
De medische basiskennis gaat uit van strijd (anti, bijvoorbeeld anti-griepprik), disfunctie (nutteloos, kwaadaardig, dodelijk), aanvallen van microben en toeval.
De biologische natuurwetten gaan uit van overgave (pro), optimale functie (zinvol, noodzakelijk, overleving), samenwerken met microben en doelbewustheid.
Een tip van Mies: observeer je symptomen. Wat gebeurt er in je lichaam? Wat voel je? Ontspan en ga naar de pijn toe, verzet je er niet tegen. Oordeel niet. Noem het geen pijn maar een sensatie en je zult zien dat het anders aanvoelt.
Als je aan een probleem gaat werken op basis van de Biologische natuurwetten dan ga je eerst werken aan je angst (spanning en stress). Soms ondersteun je klachten om de symptomen draaglijk te houden (bijv. een zalf bij ernstige jeuk) of om een zeer heftig genezingsproces te voorkomen of als een soort wandelstok, zolang de angst nog niet kan worden losgelaten, bijvoorbeeld bij een operatie.
Je krijgt andere inzichten en zult daardoor andere acties ondernemen. Je zult meer met je lichaam gaan meewerken.
Wil je meer weten? Mies geeft cursussen waarin je leert werken met de Biologische Natuurwetten. Meer informatie is te vinden op haar website: www.levensbewustzijn.nl. Bij voldoende deelname is Mies bereid om naar het hoge noorden te komen om een cursus te geven, dus als je interesse hebt, laat het haar weten!